Flere og flere virksomheder rapporterer, at de oplever problemer med støj og larm på arbejdspladsen. Støj kan både opstå på kontorer, lagre eller i produktionsvirksomheder.
Det har typisk en stor effekt på medarbejderne, der oplever, at de ikke kan finde ro til at udføre en given opgave, og at de døjer med problemer som hovedpine, træthed, samt manglende energi og overskud. Dette resulterer naturligvis i et højere sygefravær og virksomheder med meget støj oplever, at deres medarbejdere oftere er væk fra arbejde.
Ønsker du at skabe et mere effektivt og harmonisk arbejdsmiljø, så gør du derfor klogt i at overveje, hvad du kan gøre for at sænke støjniveauerne. Første skridt i en sådan proces vil typisk være, at du finder ud af præcist hvor stort et problem, støj er, og derfor tager du skridt i retning mod at minimere støjniveauerne. Investeringen du foretager i at minimere støj på arbejdspladsen er givet godt ud, da du vil få gladere og mere effektive medarbejdere, der har det bedre og derfor kun melder sig syg i mindre grad.
Kontorfællesskab i ro
Det er med tiden blevet meget populært, at skabe store kontorfællesskaber, hvor mange kollegaer arbejder tæt sammen. For mange virksomheder har det været en relativ god og endda produktiv løsning, da medarbejderne således er tættere på hinanden, og derfor let kan sparre omkring et fagligt emne.
Men er det faktisk rart? Det kan faktisk let øge niveauet for støj i et storrum hvor alle har kontor. Det vil sige, at alt lyd bliver delt med resten af kollegaerne på kontoret. Faktisk medfører det uro, koncentrationsbesvær, stress, arbejdsevnen samt effektiviten.
Du kan reducere niveauet af støj på kontoret, ved blandt andet at ændre lidt ved indretningen, således der er materiale eller planter som kan absorbere støj. Dernæst kan det for eksempel være en god ide med en indikator, som viser lydniveauet, der måler støj. Her vil medarbejderne blive opmærksomme og bevidst om, at støjniveauet nok skal reduceres. Således kan roen og arbejdsevnen bevares i længere tid på kontoret.